Sådan vokser du din e-mail liste med freebies
Aug 19, 2024En "freebie" eller en lead magnet, som det også kan kaldes, er det absolut stærkeste værktøj til at vækste en af dine VIGTIGSTE punkter i din forretning - Nemlig din e-mail liste.
Hvad er en freebie?
En freebie er et stykke gratis materiale (Derfor "free" i ordet), som dine potentielle kunder kan hente/downloade i bytte for deres e-mail. Det er simpelt!
Lets face it - Ingen gider give deres e-mail til noget eller nogen, har jeg ret? Man ved, hvad det betyder.... at man får reklame på reklame på reklame i indbakken.. Meen, hvis du kan skabe en freebie, som er tilpas spændende, så vil dine potentielle kunder altså med glæde bytte sin e-mail for den.
Hvorfor vil jeg have dem ind på min e-mail liste?
Konverteringsraten er den højeste gennem e-mail. Det vil sige, at det altså er her, at der er flest mulige salg på linjen. Du kan poste så meget på Instagram og facebook, men det er stadig ikke med sikkerhed, at netop den rette får set det. Det er heller ikke sikkert, at de fleste af dine potentielle kunder overhovedet bruger særlig meget tid på sociale medier!
Men, hvis de er på din e-mail liste, får de altså den her besked i deres private indbakke. Det er den absolut stærkeste metode til, at være så sikker som mulig på, at de vil se din besked.
Og ..... Dem som er på din e-mail liste, er allerede dine varmeste leads. Altså dem, som er mest tilbøjelige til at tilmelde sig din service, eller at købe dit produkt. Derfor giver det al mening i verden, at give denne liste opmærksomhed! (Og ikke glemme at den eksisterer!!!)
Psst ... Du har helt sikkert også hørt det her før. Men platforme crasher og forsvinder, profiler bliver lukket, ting bliver hacket osv osv.. Bare se på TikTok som højst sandsynligt bliver bannet i USA snart.
Hvis hele din klientskare er samlet på de sociale medier, og dét sociale medie forsvinder.. Det tør vi slet ikke tænke på!
En e-mail liste derimod, den ejer du, og den kan ikke tages fra dig! Så går alt andet i stykker, har du stadig dit talerør til dine potentielle kunder.
Hvad kan du så lave af freebies?
Det fede ved freebies er, at der ikke er et regelsæt. Du kan være så kreativ som du har lyst til. Din freebie kan være:
- Lydfil(er)
- Webinarer
- E-bøger
- Miniguides
- Skabeloner
Og så meget mere..!
Det vigtigste er, at din freebies kvalitet er høj. Altså.. Rigtig høj. Din freebie er nemlig oftest det første, som en potentiel kunde ser, og det første "møde" med din virksomhed og brand. Derfor skal deres første indtryk altså spille! Husk, din freebie sætter altså standarden og forventningerne!
Hvis den er sløv, er chancen for at de bliver kunder senere hen, ikke-eksisterende.
De stærkeste råd til dig, som skal til at lave din freebie
- Vær specifik. Jeg ser meget ofte, at folk tænker "Okay, jeg skal bare lave den FEDESTE freebie, og give MEGAMEGET værdi om alt muligt, så de bliver megaglade". Selvom tanken er sød, er den faktisk rigtig misforstået!
En freebie skal være en forret - Ikke en hel syv-retters. Hvis du har alt for meget information med, og om forskellige emner, er der god chance for, at du enten taber dine læsere undervejs, eller at din freebie simpelthen mangler en rød tråd og virker rodet, fordi du selv har taget dig til opgave at løse alle verdens problemer i én e-bog. Det gør bare, at læseren sidder med en følelse tilsidst af "Hvad..øh.. har jeg egentlig lært?"
Eksempel:
I stedet for "Sådan lærer du at lave yoga og mindfulness"
Så tænk "3 yoga-øvelser som du kan bruge dagligt, for at opnå mere mindfulness i en travl hverdag"
Dette er meget mere overskueligt for læseren, og der står præcis hvad de får ud af at hente din freebie ned. Den er også meget mere specifik med hvem den henvender sig til, fordi der står det her med en travl hverdag, hvilke mange kan genkende/relatere til.
Det gør også, at du har noget at følge. Du har noget konkret at vise i din freebie, og du kommer ikke ud på sidespor og begynder at snakke om alt muligt andet (Den fejl ser jeg virkelig ofte!)
- Sørg for konkrete resultater efterfølgende.
Gør det tydeligt hvad man får ud af at se/læse/høre din freebie, og så lever dét du siger. Dette sikrer, at dine freebies-hentere ikke tænker, at de spildte deres tid. Det skal være tydeligt, at der blev leveret dét, som der blev reklameret med i første omgang.
Og, endnu bedre... Sørg for, at de får meget mere med i hatten, end de havde regnet med! Positive overraskelser er, hvad der giver vedvarende klienter, for du vil huskes! 🚀